mercy

Monday, January 31, 2011

praktikal nursing..

salam aku baru lepas makan malam ni sebenarnya,hehe..makan nasi dengan ayam kurma..desert aku,jogobella(sejenis yogurt,ad banyak perisa tapi suka yang peach dengan wisna)..addicted kut makan benda ni..dekat Malaysia,aku tak boleh pun nak makan yogurt..rasa nak muntah la and blablabla...sampai kat sini,sehari tak makan jogobella pun dah macam apa dah..pergi kelas polish mesti aku akan beli,breakfast a kira..dah kelas polish aku pukul 830 pagi lagi..jadi kalut sikit la..


sebenarnya,nak bercerita pasal nursing praktikal ni..ok,hafisza sekarang tengah cuti winter..lama la jugak,3 minggu tp tak balik Malaysia..huhu..sedih,homesick dah sikit2..ni la tempoh masa paling lama aku tak balik rumah kut..mana pernah aku tak balik rumah dalam masa 4 bulan..tapi takpe,aku tak kisah sebab ni apa yang aku nak dan pilih..jadi kena la sabar.. :)jadi aku decide untuk buat praktikal..ni gamba aku depan hospital tempat aku buat praktikal..



gambar ni aku ambil masa nak balik rumah..masa aku training,ada la sekali pani jolla(sebut dia yolla sama macam jogobella sebut dia yogobella) bagi aku inject vitamin C kat patient..fuh gigil kut..haha..aku nak cabut tube ubat dari tangan patient pun aku nervous..haha entah ape2 je aku ni kan..ada sekali tu aku cabut,darah dah keluar dah sebab aku lambat sikit..nampak nurse buat macam senang..bila kena buat sendiri,mula la cuak semacam..haih nak jadi doktor macam mana ni..adui..

tapi bila buat praktikal kat sini memang ada la sikit masalah komunikasi..nak buat macam mana polish aku tak mantap lagi..tapi aku tengah berusaha ni..chaiyok2!!!!!!!!tapi bagi aku ni semua pengalaman..kadang2 stress jugak la kan bila kita nak cakap orang tak paham,orang cakap kita pun tak faham..
nak dijadikan cerita,tadi kitaorang kena hantar patient buat pemeriksaan jantung..then nurse tu bagi la nota kat kawan aku,ain and the geng,suruh bawak patient pergi kat bilik 229 tingkat 2..kawan2 aku tak faham,so diorang bawak nota tu jer..patient tak bawak..bila dah sampai kat bilik pemeriksaan jantung tu,orang kat situ tanya la mana patient..then kawan2 ak pun blur..dalam masa yang sama,aku dan syikin ada kat tingkat atas lagi,tingkat 7,tempat kat mana kitaorang kena berkerja..then nurse tu bagi patient kat kitaorang..aku dengan syikin pun blur jugak la..nak bawak pergi mana pakcik ni..
------------------
nasib baik sebelum kawan2 aku turun nak bawak nota tu diaorang terserempak dengan kitaorang,so bila nurse tu bagi instruction panjang lebar dalam bahasa polish dan kitaorang pun dapat tangkap dua perkataan jer,"karta(kad),kolezanka(kawan)",dah boleh dah nak relate apa yang dia nak suruh buat..tapi masalahnya kitaorang tak tau diaorang pergi tingkat berapa..adui..then syikin pun phone la ain(pemegang nota)..nak jadi lagi dramatiknya,handset syikin habis bateri before sempat cik ain angkat tepon..hah sudah,apa nak buat..aku tak bawak handset..
------------------
then nasib baik aku ingat nombor tepon cik ain sebab nombor kitaorang beza satu nombor jer..syikin pun pergi mitak nak pinjam tepon dengan setiausaha kat jabatan ortolaryngo(jabatan tempat kitaorang buat praktikal ni la)..nasib baik ain angkat..then tau la nak kena bawak pak cik tu pergi mana..kesian pak cik tu kena tunggu lama kat depan lift..lift dah bukak tutup banyak kali dah depan dia..haha..mesti dia pun pening kenapa la dengan budak2 ni..pak cik tu dah sampai mengadu sejuk kat aku..maaf la pak cik..kami tak sengaja..aku rasa bersalah la jugak..


hehe..then aku pun balik la after tu..makcik ni baik..aku cakap la aku lapar kat dia..then dia pun bagi aku epal..baik kan mak cik ni..dia cuba jugak cakap bagi kitaorang faham..hehe..mak cik ni jaga tempat baju sejuk kitaorang..


ok a..harap faham la apa yang hafisza nak cerita ni kan..im not good in writing..
salam..

No comments:

Post a Comment