mercy

Tuesday, February 1, 2011

praktikal nursing 2..

salam

hehe..hari ni praktikal aku bertambah menarik sebab hari ni pani jolla kerja..jadi kami makin la dapat buat kerja2 yang menarik..hari ini pani jolla bagi kitaorang bagi ubat kat patient..hari ni aku dapat inject clexane kat perut patient..cara inject,jarum mesti 45 degree..jarak dari tempat untuk dicucuk dan pusat adalah dua jari..tapi still aku teragak-agak nak inject..jadi pani jolla yang tolak tangan aku..haha..

hari ni jugak,kitaorang dapat lagi nota macam semalam..nota untuk bawak patient pergi pemeriksaan jantung..nota yang buat kitaorang huru hara semalam..haha..bila aku dan syikin nampak dia bagi kertas nota macam semalam tu kan,cepat2 kitaorang tanya,''gdzie patient'',maksud dia, mana patient..serentak kami tanya..haha..nampak sangat tak nak bagi tragedi semalam berulang..haha..lawak2..

tapi kali ni bila buat pemeriksaan jantung kat pakcik tu,graf ECG(electrocardiogram,graf untuk tau jantung berfungsi dengan baik ke tak la ni) dia ada abnormal bentuk sikit..orang yang bertanggungjawab untuk buat pemeriksaan tu bagi tau aku tempat mana yang abnormal tu kat graf tu..serius aku teruja tengok graf tu..tapi aku kesian la kat pak cik tu..dia maybe ada sakit jantung la..sebab ada fibrillation kat graf ECG dia..

hari ni jugak,kitaorang jumpa sorang patient yang boleh cakap english..aku saaaaangat la seronok..nama dia mariana..aku cakap la nama mak aku marina..seronok dia dengar..lepas tu aku cakap la nama aku,aku eja nama aku bagi dia tengok..lepas tu dia cakap nama aku ada maksud ikan..yer la dah nama aku kat belakang tu fisza..lepas tu aku pun cakap la aku zodiak pieces..dia pun cakap dengan terujanya dia pun zodiak sama macam aku!!!!!dia lahir 8.3,aku lahir 17.3..promote brithday..haha..

lepas tu makcik ni ada bagi beberapa nasihat berharga kepada kitaorang..
1.kena optimistik..
2.proud of what you have..
3.without knowledge,you are nothing..
4.kena jadi macam traktor..meaningnya kena kuat la untuk hadapi hidup..

LAST BUT NOT LEAST!!!!!advice yang paling berharga..
you need to find a boyfren or else it will be too late..tapi mak cik cakap kalau tak jumpa yang betul2 baik, baik kita hidup sendiri..hidup dengan apa yang kita ada..haha98..(boleh pulak mak cik ni bagi nasihat macam ni kat kitaorang,nak suruh aku cari lambat lagi la jawab dia:))

tapi konklusinya hari ni hari yang indah..masa balik tu,kitaorang ada pergi main ice skating kat centrum..haha..prefect day..with smile..
ok a..
salam..

No comments:

Post a Comment